Troubleyn | Jan Fabre

TRIBUTE TO HIERONYMUS BOSCH IN CONGO (2011 - 2013). TRIBUTE TO BELGIAN CONGO (2010 - 2013)

Met deze twee-delige tentoonstelling blijft Jan fabre zijn kritische reflecties over de Belgische koloniale geschiedenis ontwikkelen. Dit thema verscheen in zijn oeuvre in 2002, toen hij miljoenen keverschilden gebruikte om zijn monumentale plafond schildering, "Heaven of Delight", te creëren voor het Koninklijk paleis in Brussel. Het eerste hoofdstuk, genaamd "Tribute to Belgian Congo", is geïnspireerd op de slavernij van miljoenen congolezen en de wreedheden die tegen hen gepleegd werden; alsook op de hebzucht van de kolonialisten zelf, die veel van de natuurlijke rijkdommen die het land te bieden had voor zichzelf stalen. Fabre toont de merklogo's en producten van bedrijven die de gruwelheden mee organiseerden in naam van de winst, de hele trots van de Belgische industrieëlen van de late 19de eeuw. 

Het tweede hoofdstuk van de tentoonstelling, genaamd "Tribute to Hieronymus Bosch in Congo", beeldt de absurditeit en horror van wat er zich in Congo afspeelden op een meer symbolische manier af, door het gebruik van zowel de iconografie als de beeldspraak van kunstenaar Hieronymus Bosch. De werken geven een artistieke vorm aan kwade daden en dienen als arresterende kritiek op de dwaasheid die ontstaat wanneer mannen hun invloed op het leven verliezen. 

“With this collection of mosaics, Jan Fabre has created a great epic on terror in beauty as a reflection of our own dark being. The works for PinchukArtCentre are saturated with history and many stories – of life and death and of never-ending beauty, revealed as a dazzling counterpoint to the terror of the crimes committed…Jan Fabre is surely one of the most important artists of our time.” -Eckhard Schneider


close