Troubleyn | Jan Fabre

Jan Fabre. Glass and Bone Sculptures 1977-2017

13.05.2017 – 26.11.2017


Angelos bvba

“Glass and Bone Sculptures 1977-2017”, de solotentoonstelling van Jan Fabre in L’Abbazia di San Gregorio, is een collateral event van de 57ste editie van de Biënnale van Venetië. In de bijzondere context van deze abdij brengen de curatoren Giacinto di Pietrantonio (GAMeC, Bergamo), Katerina Koskina (EMST, Athene) en Dimitri Ozerkov (Hermitage, Sint-Petersburg) Fabres werken van glas en been uit de periode van 1977 tot 2017 voor het eerst samen. Het is een filosofische, spirituele en politieke reflectie op het leven en de dood in een voortdurende staat van metamorfose.

De kunstenaar houdt van de alchemie en het geheugen van materialen en refereert met deze werken zowel naar de Vlaamse meesters die verpulverd been gebruikten in verfpigment als naar de eeuwenoude traditie van de Venetiaanse glasblazers. Jan Fabre kiest bewust twee harde materialen die sterk, maar tegelijkertijd broos en breekbaar zijn. Beschermend en functioneel.

“Mijn filosofische en poëtische beweegreden om glas, menselijke en dierlijke botten samen te brengen komt voort uit de herinnering aan mijn baby zusje spelend met een klein glasobject. Dit deed me denken aan de flexibiliteit van de menselijke botstructuur en de flexibiliteit van de manier waarop glas wordt geproduceerd. Sommige dieren, maar alle menselijke wezens komen uit de baarmoeder als gesmolten glas uit een oven. Zij kunnen worden gevormd en gebogen met een verbazingwekkende mate van vrijheid.” Jan Fabre, 2017.

Jan Fabre kiest voor doorzichtig glas en experimenteert op verschillende manieren zowel met de materiële als metaforische gelaagdheden van transparantie. Bijvoorbeeld als een transparant muuroppervlak gemarkeerd met de incisie of gemarkeerd door de sculpturale weergave van een oor, waarmee hij het gehoororgaan en gezichtsorgaan met elkaar verbindt. Daarnaast is het gebruik van beenderen een eerbetoon aan de Vlaamse meesters - een constante in het werk van Fabre -: deze historische kunstenaars gebruikten vaak verbrijzelde beenderen als schildermateriaal. Fabre's glas- en beenderwerken verbinden zijn artistieke parcours met de geschiedenis en traditie van antieke en moderne kunst, in een voortdurende vervlechting en herinterpratie van verleden, heden en toekomst.

 

OPENINGSUREN

Dinsdag - Zondag: 11u00 – 19u00

 

INLICHTINGEN

+39 0423 301020

L'Abbazia di San Gregorio
Dorsoduro 172
​Venetië, Italië

close